Дніпропетровська школа фотографії

15 травня 2015 - 17 червня 2015

Галерея АРТСВІТ представляє унікальне та досі маловідоме, навіть у мистецьких колах України, явище, яке сформувалось у Дніпропетровську в кінці 1970-х – на початку 1980-х років. Воно було пов’язане із заснованим Марленом Матусом (1939 – 2014) фотоклубом «Дніпро» та його так званою «Молодіжною секцією». Остання з’явилась з ініціативи фотографа та теоретика фотомистецтва Олександра Фельдмана і стала потужним осередком фототворчості поза стереотипами «пролетарської» фотографії, ввібравши традицію радянського неофіційного репортажу та пікторіалізму, який в 1900 – 1910-х роках, зокрема на території України, мав потужне коріння.

В проекті кураторів Льолі Гольдштейн та Марії Хрущак представлено більше 150 світлин учасників «Молодіжної секції» Дніпропетровської школи фотографії (ДШФ) й фотографів, які цікавились студією та її експериментами: Олександра Фельдмана, Юрія Бродського, Марка Мілова, Станіслава Полонського (1948 – 2002) та дотичного до студії – Семена Просяка. Основне завдання – розширити знання про українську фотографію кінця 1970-х – початку 1990-х років і повернути до актуального українського мистецького дискурсу імена, певним чином загублені після розвалу СРСР.

В експозиції представлено твори маловідомого в Україні майстра фотографії Станіслава Полонського (1948 – 2002), який знімав усього лише близько десяти років, проте за цей час його роботи були з успіхом показані в Литві, Франції, Іспанії, Італії, Японії; роботи представника старшого покоління дніпропетровських фотографів Семена Просяка із тріумфальної серії «Седнів», яка мала великий успіх на виставках в Україні, Росії та Литві. Разом із фотографіями Олександра Фельдмана, Марка Мілова та Юрія Бродського (продовжує займатись фотографією в Німеччині), що відкривають перед нами період неймовірного творчого сплеску фотографії в індустріальному місті без особливих соціально-культурних умов для появи фотографічної школи, проект галереї АРТСВІТ демонструє фотографію, яка в своїх методах та пошуках вирвалась із фотолюбительського кола у міжнародний арт-простір, поруч із Харківською фотографічною школою, або у живописі – «новою хвилею», трансавангардом.

На інституційному рівні поняття «Дніпропетровська школа» ввів у культурно-мистецький контекст міжнародний куратор фотопроектів Євгеній Березнер. Він включив в експозицію свого масштабного проекту «150 років фотографії» роботи дніпропетровських фотографів (1989, Манеж, Москва). Слідом, в 1998 році, в московському ЦСМ Джорджа Сороса він же показав проект «Дніпропетровська школа фотографії. Двадцять років потому», в якому представив роботи Семена Просяка, Олександра Фельдмана, Марлена Матуса, Марка Розова, Віти Буйвід, Марка Мілова та Юрія Бродського.

Каталог

Дніпропетровська школа фотографії
Дніпропетровськ, 2015
Видавництво: «ARTSViT»
192 с.: іл.

Відео

Афіша